diumenge, 31 de maig del 2015

HIMNES I XIULADES



Després de la monumental xiulada a l’himne espanyol de la final de Copa de futbol hi ha alguns tertulians que proposen identificar (amb les imatges de TV) els “culpables” i multar-los. En recuperar-me de l’estupor inicial que em va causar aquesta idea m’he volgut informar.
Resulta que sí, es podria aplicar l’article 543 del Codi Penal vigent:

Las ofensas o ultrajes de palabra, por escrito o de hecho a España, a sus Comunidades Autónomas o a sus símbolos o emblemas, efectuados con publicidad, se castigarán con la pena de multa de siete a doce meses.
Artículo quingentésimo cuadragésimo tercero de la Ley Orgánica 10/1995, de 23 de noviembre, del Código Penal.

Curiós aquest concepte de la multa de mesos. Es tracta de quotes DIÀRIES de multa de 2 (mínim) a 400 (màxim) euros, segons la capacitat adquisitiva del culpable per la duració que s’estableixi en la sentència. O sigui, els xiuladors s’exposen a una multa d’un mínim de 420 euros !!!
Aquesta és la llei, aquesta és la “llibertat d’expressió” que ens concedeix el “democràtic” estat espanyol.

Ara ve el judici moral, que cadascú pot fer el seu; aquest és el meu. L’himne és un símbol d’Espanya. La paraula símbol significa, segons la wikipedia “la representació d’una idea”. En aquest cas la idea d’Espanya. Però què significa Espanya i, per tant, què representa el símbol pot ser diferent per a cada persona, en la meva opinió. Davant d’un símbol, cadascú aplaudirà o xiularà segons allò que pensi de la idea representada. No es falta al respecte a cap persona en concret, s’està opinant sobre una idea i jo em pensava que vivíem en un país amb llibertat de pensament i opinió.

Arribem al quid de la qüestió: quina Espanya representa per a mi la “marcha real”? Per al meu record de petit, és un himne heretat del franquisme. Representa, per tant, totes aquelles coses de la dictadura que romanen en l’Espanya actual. I JO AIXÒ, HO XIULO !

Certament era un himne anterior al franquisme, jo ho associava a la monarquia borbònica. Ho he buscat, novament a l’oracle de la moderna deessa de la saviesa, la wikipedia, i resulta que el primer document on consta és del 1761. Però ja dóna per fet que s’interpretava en actes públics i solemnes abans, en tot cas difícilment anteriors al 1714. En conseqüència, segueixo tenint la impressió que es tracta d’un himne borbònic del segle XVIII, i em representa la dinastia i el moment històric de la pèrdua dels drets i llibertats del poble català. . I JO AIXÒ, HO XIULO !

I ara que vinguin a empaitar-me a mi i als 80.000 xiuladors de l’estadi per cobrar-nos els 420 euros i es retrataran davant de tot Europa. Es veurà quina és la llibertat d’opinió i expressió que hi ha a l’estat espanyol.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada