divendres, 16 de gener del 2015

LLIBERTAT D'EXPRESSIÓ ( I )

He de començar amb una frase que no hauria de caldre però que es fa necessària per evitar malentesos, donat el que ve després : Condemno totalment i absoluta els atemptats a Charlie Hebdo.

Dit això, i sense que signifiqui cap matís o justificació, vull dir una altra cosa : Je ne suis pas Charlie. No ho sóc des de la primera vegada de l'afer de les caricatures de Mahoma. Recordo que en aquella ocasió l'aleshores president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, va declarar solemnement el següent: "Nuestra libertad de expresión es ilimitada". Em va sorprendre molt: de veritat no hi ha cap límit a la llibertat d'expressió? No n'hi hauria d'haver? Gairebé totes les llibertats tenen el seu límit: la meva llibertat acaba on comença la llibertat de l'altre. Em sembla que aquest és pràcticament l'únic principi ètic acceptat per la immensa majoria de la gent en el món d'avui.

Com que em semblava que hi devia haver algun límit a la llibertat d'expressió ho vaig voler comprovar. No em va caldre buscar gaire. Vaig començar per la "Constitución Española", tan idolatrada pel senyor Zapatero i tants d'altres. I efectivament diu això:

Artículo 20

1. Se reconocen y protegen los derechos:
    1. A expresar y difundir libremente los pensamientos, ideas y opiniones mediante la palabra, el escrito o cualquier otro medio de reproducción.
    2. A la producción y creación literaria, artística, científica y técnica.
    3. A la libertad de cátedra.
    4. A comunicar o recibir libremente información veraz por cualquier medio de difusión. La ley regulará el derecho a la cláusula de conciencia y al secreto profesional en el ejercicio de estas libertades.
...
...

    4. Estas libertades tienen su límite en el respeto a los derechos reconocidos en este Título, en los preceptos de las leyes que lo desarrollen y, especialmente, en el derecho al honor, a la intimidad, a la propia imagen y a la protección de la juventud y de la infancia.


Ho sento, digueu-me carca si voleu, però em sembla bé aquest punt 4. Que potser no tenim els catalans el dret d'indignar-nos quan diuen de nosaltres determinades mentides difamatòries? És una vulneració del nostre dret a l'honor i a la pròpia imatge. Fixem-nos que diu: "comunicar o recibir libremente información veraz"! Per això, al final, es van guanyar algunes querelles, i a mi em sembla bé, repeteixo.

(Continuarà amb les implicacions que això té, en la meva opinió, respecte al cas de Charlie Hebdo)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada